torsdag 1 mars 2012

Matfotografering

Vissa av er vet att jag jobbar som bland annat matstylist och genom det jobbar jag väldigt nära många duktiga matfotografer, viket i sin tur gör att mitt fotografiska intresse växer hela tiden.

Matfotografer är nog de inom fotografkåren jag har störst respekt för eftersom mat verkligen är svårt att plåta och man måste verkligen ha en fantastisk känsla för det.
Jag plåtar gärna mat på hobbynivå och försöker hela tiden bli bättre på även det.

Här är ett exempel på matfotografering med mig som fotograf. En jordärtskocksoppa som jag plåtar på fri hand med befintligt ljus i lokalen.
Här har jag försökt gå ner i ett mycket lägre perspektiv än hur en matgäst skulle se den och  använt mig av ett vitt tak där jag studsat blixten och det har gjort, enligt mig, att färgerna är klara och starka, detaljrikedomen är hög fast jag har fått till en oskärpa i bakkant och jag tycker bilden är balanserad.

Om ni delar eller dissar min åsikt så får ni gärna lämna en kommentar i kommentars-fältet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar