lördag 3 mars 2012

SIGMA 70-200/2.8 II EX APO DG MACRO HSM

Jag hittade det här bortglömde blogginlägget jag gjorde på min gastronomiska blogg http://blogg.scandinasia.se den 24:e Mars, 2011 och jag hade inte ens en tanke på att starta en fotoblogg där jag skulle kunna skriva om sådana fantastiska ämne som kameror och objektiv, jag hade precis köpt min SIGMA 70-200/2.8 II EX APO DG MACRO HSM. som har blivit en av mina favoriter och har blivit något av en arbetshäst när det gäller mitt fria skapande av bildkonst,

SIGMA 70-200/2.8 II EX APO DG MACRO HSM är ett väldigt ljusstark objektiv genom hela zoomen och  man kan skapar en harmonisk bokeh med lätthet, som ni kan se exempel av i mitt förra inlägg från min vårvanding.
Med ett år på nacken är jag lika om inte nöjdare med mitt köp av denna sigma glugg. 

Så här skrev jag för ett år sen om min då nyinköpta SIGMA 70-200/2.8 II EX APO DG MACRO HSM


_______________________________________________________________________________________________________


Fotad med Canon G11 



"Jag har fått tillskott i familjen, nämligen ett telezoomobjektiv.
Det hela uppdagade sig i lördagen den 18 mars då supermånen visade sig så vacker och ståtlig på himmelen och jag ville föreviga detta genom att få en bra bild på mannen i månen, men mitt stackars 85mm 1,8 kämpade tappert men nåde inte riktigt ända fram.... bokstavligt talat.


Nu började en jakt efter det lämpligaste teleobjektivet för mina behov och min plånbok, och efter en veckas diskuterande med fotografer, säljare och trådar efter trådar med diskussioner med exempelbilder med objektiv, bländare, bildstabilisering, så hittade jag och slog till på ett SIGMA 70-200/2.8 II EX APO DG MACRO HSM.

En mäktig pjläs som införskaffades på Rajala Pro Shop för 6899:- kan verka dyrt för ett objektiv men jag ser det som en framtidsinvestering,

Som bekant så plåtar jag en del mat både privat och i jobbet, men har också börjat intresserat mig för naturfoto så jag tänkte kombinera de bästa av båda världar.  SIGMA 70-200/2.8 II EX APO DG MACRO  har vad sigma kallar en macrofunktion men det är en sanning med modifikation, gluggen har en närgräns på 1 meter vilket gör att man kan komma väldigt nära objektet, hela 1:3 (med ett äkta macro ska man komma ner till 1:1)  men det är perfekt för mig när jag både är ute och plåtar natur eller har en fräsande biff med bönsalsa och vitlöksbakad färskpotatis som skriker efter att bli förevigad.

Jag har som exempelbild plåtat paprika.
Tagna Canon 7d stativ, brännvidd 70mm, oredigerade, tagna med blixt och defuser.

Tagna med  Canon 7d  stativ, brännvidd 200mm, oredigerade, tagna med blixt och defuser.
Än så länge är jag tokigt nöjd och tiden får utvisa om det förblir så . "

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar