söndag 2 december 2012

Glaskonst

Att leka och testa sin kamera och objektiven i olika situationer är nästan en skyldighet när man har införskaffat sig en systemkamera.

Det fina med en systemkamera är ju att man kan bygga sitt system precis som man vill ha det för olika situationer.
Visst är det inte den billigaste hobbyn men vad fantastiskt roligt det är när man inser vad man kan göra med en kamera när man lär ser mer och mer om hur man hanterar alla knappar och rattar.

Denna gång jag har testat att plåta graverade glas i macrofokus, eller nästan macro i alla fall. Mitt Sigma skapar bilder i 1:2 och inte 1:1 som ett riktigt macro gör.
Jag har använt ett Sigma 17-70mm f/2,8-4 DC HSM OS Macro, med en närgräns på 22cm vilket innebär att jag kan sätta objektivet nästan på glaset och ändå få en fin skärpa.

Det första glaset är ett Taittinger-champagneglas med ett levande ljus bakom som gör den sköna guldgula effekten på vissa delar av glaset.


Nästa bild är en närbild av ett vinglas på den anrika krogen Grodan på Grev Turegatan i Stockholm.
Här har jag använt samma teknik som det första glaset men använt bordet och vinet som bakgrund och låtit den in-graverade lilla minigrodan framträda i vinets djupröda färg.
Ljuset är det befintliga som finns nere i deras vinprovarrum.


Om ni har ett objektiv med bra närgräns och eller macro, börja lek med funktionen och skapa riktigt coola bilder i en "värld" vi inte riktigt ser med blotta ögat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar